søndag den 11. juli 2010

Loerdagen blev at sammenligne med en sommerdag i Helvede

Hjemme fra havde vi snakket meegt om, at det vaerste der kunen ske var sydvestlig staerk vind, dagregn og lave temperaturer, men vi havde ikke regnet med varmen. Allerede fra starten kl. 9,00, hvor vi koerte mod Elb-Faergen i Glückstad bagte solen end fra en sky fri himmel, og temperaturen var allerede oppe paa 33 graders varme, og i loebet af dagen blev det blot stadigt varmere, og den hoejeste temperatur vi registrerede var 39,8 grader og bagende sol hele dagen. Vi kunne blot koere 20 km. paa 2 liter vand i drikekdunkene, saa var det ind igen og finde vand, holde pause. Det var rigtigt hed.

I loebet af formiidagen blev det klart, at den manglende aftensmad for en af deltagerne haevnede sig, og energidepoterne blev hurtigt brugt op. Efter frokosten var det ind i en taxi, og saa i bil til vores bestemmelsessted langt nede i Tyskland ca. 180 km. fra vores frokoststed. Denne beslutning blev saerdeles skaebnesvanger, for saa skulle de oevrige 3 jo nu koere helt frem til det oprindelige overnatningssted, og vores prioriterede fleksibilitet var pludselig vaek.

Som tiden gik, blev det mere og mere klart, at det ville blive en anstrengelse af de stoerre, at naa bestemmelsesstedet og det blev besluttet, at de 3 tilbageblevne maatte finde ind og spise aftensmad for at have energi til hele turen. Og det tog tid, over en time tog det at stege et par schnitzler (maaske paa grund af en fodboldkamp), saa vores ankomst til vores bestemmelsessted blev yderligere udsat.

For at goere ondt vaerre saa begyndte vores rute at indeholde ganske megen grusvej, veje med meget daaarligere brosten osv. Saa gode raad blev stadigt dyrere. Beslutningen blev, at vi skulle gennemfoere paa planlagt vis, dvs. koer paa cykel, ingen taxi eller lignende til hjaelp.

Kl. ca. 22,45 blev det saa moerkt, at vi maaatte have lys paa, desvaare havde jeg ikke forlys med, og Bo havde overhovedet ikke lys paa, saa Steffen forrest med sit forlys, og mig bagerst med mit baglys, og saa Bo i midten. dette kunne maaske nok havde fungeret, vhis ikke Bo pludseligt stoppe mit i det hele, stillede cyklen paa tvaers og pegede ned i groeften, Se en sct. hans orm!!! At vi saa naermest havde et kaempe sammensoed midt paa en moerkelagt mindre tysk bivej, ja det kan en skolelaere jo ikke tage sig af.

Kl. 0,30 ankom vi til hotellet en lang dag havde fundet sin afslutning, vi ahvde koert endnu 165 km. i stegende hede drukket mindst 8 liter vand, 4 liter cola, og saa vel nok overoest os med yderligere 8- 10 liter vand for at faa koelet kroppen og ikke midnst hovedet.

En sommerdag i helvede havde fundet sin afslutning.