mandag den 12. juli 2010

Saa kom det endeligt, omslaget i vejret

Hvis Det modsatte af en sommer dag i helvede, er en sommer dag i himlen, så har vi haft en sådan i dag. Fra morgenstunden var der omslag i vejret, kun ca: 30 grader kl. 8,"30, ganske anderledes end det vi er vant til.

Efter en nats søvn, med forstyrrelser af varmen, og nogle japanske turister, der ikke kunne komme ind paa hotellet, fik vi en rigtig cykelrytter morgenmad, med æg og bacon, masser af frugt, brød i rigelige mængder, juice, og hvis vi havde den slags lyster også mousserende vin. Jo der var ikke sparet på noget.

Fra morgenstunden var vi endnu engang blot 3 paa cykel, 4. manden kørte ca. 100 km. frem og Mødte os i Belgiske Lanakan, hvor vi spise frokost lidt forsinket.

Dels havde vi fejl Kalkuleret afstanden, dels blev vi ramt af et gigantisk uvejr, med regndråber så store som dueæg, kraftige vindstoed, der flåede grene af træerne, torden og lynild, jo jeg skal love for vi fik prøvet et nyt vejrsystem, Gennemblødte fra top til tå kørte vi videre og ramte Ardennernes lange seje bakker, med vinden lige ret ind paa næsen. Det var lige før man kunne savne heden og den stikkende sol. Vi passerede Holland. Hollænderne var til syneladende sure efter nederlaget søndag, i alle tilfælde dyttede de kraftigt af os, når vi kørte over for rødt, fyldte hele vejen i modvinden, eller glemte, at vigepligten i en rundkørsel er anderledes i Holland end i Danmark; Vi slap ud af Holland uden uheld, men det var ikke hollændernes skyld, de gjorde hvad de kunne.

I Marstrickt saa vi det lokale brandvæsen i fuld aktion; et lynramt træ skulle fjernes fra vejbanen, og de omkringstående træer skulle befries for løst hængende grene mm. Sejt.

Efter frokosten var vi igen 4 cyklister, der kæmpede med vejr og vind. Vindretningen var lige imod, og vinden var af anseelig styrke. Dette kombineret med Ardennerne gjorde den sene eftermiddag noget udfordrende. Og hvor skal vi saa sove? Intet problem; der ligger et hotel på ruten. Lukket. Åbner igen til august. Cykel GPSèn finder alternativ, men det viser sig blot at være en restaurant. Gode råd er dyre. 25 km. tilfældig Kørsel på må og få, for at finde et hotel bliver resultatet, ikke lige det man har brug for efter 200 KM; Vel ankommet til hotellet, glemmer vi hurtigt dagens anstrengelser, øllet er koldt, og Bøfferne er politisk ukorrekte af Belgist blå\hvid racen, men store, så vi er tilfredse, og glæder os til endnu 200 km tirsdag; Vi høres ved.